Traži
Članci

7 kriterija koji utječu na Vaš kreditni rejting

07 vlj 2018

Svako je poduzeće svjesno važnosti praćenja poslovanja svojih poslovnih partnera, jer njihova sigurnost i pouzdanost u ogromnoj mjeri utječu na poslovanje poduzeća. U poslovanju si pomažemo kreditnim rejtingom ponajprije kada donosimo neku poslovnu odluku koja se odnosi na postojeće ili potencijalne poslovne partnere: izbor dobavljača, odobrenje kredita, određivanje uvjeta plaćanja, pružanje usluga i sl. No, ne smijemo zaboraviti da i ostali u poslovanju provjeravaju i prate nas i na temelju našeg kreditnog rejtinga odlučuju kako će se odnositi prema nama. Stoga je itekako važno da i sami vodimo računa o što boljoj „anamnezi“.

Kako onda upravljati vlastitim kreditnim rejtingom? U nastavku vam predstavljamo 7 najčešćih kriterija* koje rejting agencije uzimaju u obzir pri određivanju kreditnog rejtinga i koje ne smijete zanemariti u upravljanju poduzećem.

1. KAŠNJENJE S PLAĆANJEM

Vjerojatno vam nije svejedno hoće li vam partner platiti uslugu na datum dospijeća ili tjedan-dva kasnije. Na isti način i kašnjenja u podmirivanju obveza privlače pozornost rejting agencija. Pritom, nije važno kakav je službeni dogovor o uvjetima plaćanja, nego jeste li ga vi prekoračili. Zato je bolje da u poslovnim dogovorima isposlujete dulje službene rokove plaćanja nego da svoje obveze podmirujete prekasno. Čak i ako su se Janko iz komercijale i Marko iz nabave dogovorili da je u redu ako platite račun dva tjedna kasnije.

2. SUDSKI SPOROVI

Sporovi su sastavni dio poslovanja. Ali za vašu sliku u javnosti, važno je kako ih rješavate. Ako se sporovi nađu na sudu, pri čemu nije važno tko je tužitelj, a tko tuženik, za kreditni rejting to je loše jer može ukazivati na to da nemate pod kontrolom stanje u tvrtki. Da ne govorimo o mogućem negativnom publicitetu u medijima. Dakle, sporove rješavajte mirnim putem i sporazumno.

3. ODNOS IZMEĐU VLASNIČKOG I DUŽNIČKOG KAPITALA

Gospodarske djelatnosti, poslovni modeli, zahtjevi vlasnika i potrebe poduzeća su vrlo različiti, pa se stoga i optimalan odnos između duga i kapitala znatno razlikuje. Odnos između dužničkog i vlasničkog kapitala jedan je od pokazatelja koji nam govori koliko je poslovanje poduzeća rizično. Poduzeća koja se prvenstveno financiraju dužničkim kapitalom (financijski dugovi, krediti, leasing i sl.) i imaju minimalan udio vlasničkog kapitala (ulog vlasnika) označena su kao rizičnija. Dakle, ako vaš odnos iznosi više od 60:40 u korist dužničkog kapitala, i vaš će se kreditni rejting obojiti crvenijom bojom.

4. PLATEŽNA SPOSOBNOST

Riječ je o kratkoročnom koeficijentu koji nam na brz i jednostavan način pokazuje sposobnost poduzeća podmirivati svoje tekuće kratkoročne obveze. Ako vrijednost pokazatelja prekorači 1, to znači da tvrtka ima više kratkotrajne imovine nego obveza. Veća vrijednost pokazatelja ukazuje na bolju platežnu sposobnost tvrtke i istovremeno pozitivno utječe na kreditni rejting.

5. RIZIK ZEMLJE

Na tijek poslovanja ne utječu samo kupac i dobavljač, već i poslovno okruženje u kojem posluju. Poslovno okruženje su poslovne prakse (kultura) i zakoni, ekonomske prilike i makroekonomski pokazatelji zemalja. Ponekad možete biti iznimno dobronamjerni u poslovnim odlukama, ali vam ih mogu pokvariti vanjski čimbenici. Stoga rejting agencije izračunavaju i državne rejtinge, na koje inače nemamo izravni utjecaj. Ipak ih je dobro imati na umu prilikom ulaska na nova tržišta i preporučljivo je pogledati i kreditni rejting države, pored kreditnog rejtinga svojeg kupca.

6. RIZIK INDUSTRIJE

Je li industrija u kojoj posluje vaše poduzeće statistički izloženija stečaju? Nažalost, na ovaj čimbenik ne možete utjecati sami, ali je dobro znati da se, primjerice, prerađivačke djelatnosti, građevinarstvo i trgovina trenutačno u rejting agencijama kotiraju lošije nego informacijske i komunikacijske djelatnosti, te znanost i tehnologija.

7. SJEDIŠTE TVRTKE

U nedostatku mjerljivih, financijskih podataka o poslovanju tvrtke, rejting agencije koriste i „mekše“ kriterije koji mogu neizravno posvjedočiti o tome u kakvom je stanju poduzeće. Jedan od njih je i lokacija poduzeća. Radite li u uredu ili u kućnoj garaži? Pomoću alata kao što su Google Maps i Street View, danas možemo vrlo brzo provjeriti podatke o lokaciji poduzeća i na temelju njih donositi zaključke o njegovoj stabilnosti. To ne znači da morate investirati u luksuzne poslovne prostore na elitnoj lokaciji, ali za početak možete, primjerice, pokositi travnjak ispred kuće.

*Pažljivo oko neće previdjeti činjenicu da među kriterijima ne spominjemo financijska izvješća. Naravno, ona su jedan od glavnih pokazatelja poslovanja jednog poduzeća. No, nažalost, ti podaci, kada poslujemo na globalnoj razini, često nisu javno dostupni jer je takva kvaliteta i javna dostupnost podataka o poslovanju poduzeća na kakve smo navikli u Hrvatskoj, u svijetu više iznimka nego pravilo. Zato je još važnije da u globalnom poslovanju za praćenje poduzeća i potporu sigurnosti poslovanja odaberemo partnera koji zna napraviti odgovarajuću ocjenu poduzeća i na temelju drugih kriterija.

 

Pretplatite se na naš newsletter

Newsletter je namijenjen svima koji su zainteresirani za članke, analize i predviđanje trendova