Traži
Članci

Koronakriza ne smije zaustaviti naša nastojanja za održivim poslovanjem

12 svi 2020

Tako je malo potrebno da bismo pridonijeli boljoj budućnosti - zašto to onda izgleda tako teško? Dio krivnje možemo pripisati našim navikama i rutinskim postupcima, pri čemu ne razmišljamo da bismo nešto mogli učiniti drugačije. No malim koracima možemo učiniti velike promjene na sebi, a one će se odraziti na okolinu i društvo.

Digitalizacija utire put zelenom oporavku

Nedavno sam naišao na zabavnu ilustraciju s pitanjem: Tko je u vašoj tvrtki provodio proces digitalne transformacije? Odgovor A: CEO (generalni direktor), odgovor B: CTO (direktor za tehnološki razvoj) i odgovor C: COVID-19. Možete triput pogađati što je bilo zaokruženo.
 
Mislim da pojava koronavirusa može dovesti do veće usmjerenosti na održivo djelovanje i digitalizaciju tvrtki jer su takve tvrtke puno otpornije i bolje opremljene za suočavanje s posljedicama pandemije. Ako se osvrnemo na 2019. godinu, možemo vidjeti da digitalizacija i digitalna održivost postaju sve značajniji za povjerenje klijenata u tvrtke i njihov pogled na korporativne robne marke. Zato bi digitalna održivost morala biti vrijednost u srcu svakog poslovanja. Tehnologija je u posljednjih nekoliko godina toliko napredovala da sada pomoću umjetne inteligencije možemo pronaći tvrtke koje predanost održivom razvoju iskazuju certifikatima, na primjer certifikat poštene trgovine (Fair Trade), ekološki certifikati i slično.
 
Mnoge tvrtke širom svijeta, među njima i Bisnode, odazvale su se na poziv na zeleni oporavak gospodarstva. U Sloveniji je Centar za energetski učinkovita rješenja pokrenuo nacionalnu inicijativu savezništva za zelenu, pametnu i tehnološki naprednu državu koja se temelji na zelenim i kružnim načelima te na digitalizaciji, a istovremeno potiče održive gospodarske djelatnosti i zelena ulaganja s ciljem smanjenja visokougljičnih ulaganja. I drugdje u Europi razvijaju se slične inicijative i savezništva tvrtki, među njima su najistaknutije Agora Energiewende i ClientEarth. Očito je da je COVID-19 uza sve poteškoće donio i nešto pozitivno.

Kako svaka tvrtka može pridonijeti zaštiti okoliša?

Godinu 2019. obilježio je trend održivog razvoja, čega su sve svjesniji i rukovoditelji tvrtki. Na održivo poslovanje ne gledam kao na obavezu, to je za mene prilika da stvorimo rješenja i podržimo djelovanje s dodanom vrijednošću. Tvrtke čiji poslovni modeli ozbiljno ne razmatraju izazove s kojima se suočavamo na financijskom, društvenom i ekonomskom planu, počet će nazadovati. Moramo biti svjesni da sve što učinimo u poslovnom svijetu, kao i u privatnom životu, utječe na okoliš. Imajući to u vidu, potrebno je osmisliti i poslovne strategije koje potiču i učinkovito vode dugoročno održivo poslovanje, a ono može pridonijeti pozitivnom financijskom učinku.
 
Tvrtke koje su svjesne posljedica klimatskih promjena i ne razmišljaju samo kratkoročno imaju za cilj svojim djelovanjem i ponašanjem zaposlenika pridonijeti boljoj budućnosti za sve:
 
  1. Manja potrošnja energije moguća je uz gašenje svjetala, računala i strojeva kad ih više ne koristimo. Mi u tvrtki koristimo štedne žarulje i uređaje te se brinemo da sama zgrada bude što više energetski učinkovita.
  2. Korištenje energije iz obnovljivih izvora
  3. Manja emisija stakleničkih plinova koje u velikoj mjeri proizvode zrakoplovi. Prije planiranja poslovnih putovanja moramo misliti i na okoliš – je li let zaista nužan ili možemo obaviti internetski sastanak? Dobar su primjer kolege iz Bisnodea Švedska, koji su smanjili svoja putovanja zrakoplovom za 41 % i time smanjili emisiju CO 2 za 219 tona, odnosno za 4 % ukupne emisije tvrtke. Na dnevnoj razini možemo ograničiti emisiju tako da na posao odemo pješice ili biciklom ili tako da dijelimo automobil sa suradnicima, odnosno da koristimo električne automobile ili automobile s hibridnom tehnologijom.
  4. Odgovorna potrošnja resursa kao što su voda, papir, plastika itd. Izdavanje elektroničkih računa dobar je početak, a postepeno se što više poslovanja treba usmjeriti na digitalno.
  5. Odgovorno postupanje s otpadom, što uključuje odgovarajuće recikliranje papira, plastike, organskog otpada i informatičkog hardvera. Elektronički otpad naročito je problematičan jer sadrži materijale opasne za okoliš i ljudsko zdravlje. Zato ih je potrebno pravilno ukloniti ili, još bolje, ako uređaji još rade, dati ih na ponovno korištenje onima kojima će dobro doći. Sjetimo se u kakvoj su se nevolji našle brojne obitelji i djeca zbog obaveznog rada i učenja od kuće, a nisu imali pristup računalima.

Vrijeme je za promjene

U trenutnoj zdravstvenoj i potencijalnoj ekonomskoj krizi uz navedene promjene pokazuje se i krhkost i povezanost gospodarstva. Samoopskrba na primarnim i sekundarnim tržištima, agilnost u promjenama poslovnog modela i proizvodnih procesa te potreba za nastavkom digitalizacije samo su neka područja koja ne zahtijevaju velika kapitalna ulaganja, već drugačiji način razmišljanja i veću poslovnu odvažnost za provođenje navedenih promjena.
 
U svjetlu klimatskih promjena i orijentacije na održivi (zeleni) razvoj gospodarstva određene države (kao što je na primjer Njemačka) i pojedine djelatnosti već traže strukturne promjene koje bi omogućile postupno održiviji razvoj. To se ne odnosi samo na „zelene” tehnologije, već i na manju (geografsku) ovisnost i veću fleksibilnost, odnosno sustvaranje dobavnih lanaca. Ulaganja u održive tehnologije uz navedeno zahtijevat će i drugačiji pogled na ulaganja – uz kratkoročni i dugoročni izračun ROI-a te pozicioniranje tvrtke u kontekstu održivog razvoja prema svojim kupcima i preostalim sudionicima na tržištu.

Važna je uloga svakog pojedinca

Čovječanstvo je danas toliko brojno i naša je tehnologija tako napredna da možemo presudno utjecati na promjene prirodnog okoliša. A briga za okoliš i društvo počinje od pojedinca. Sve dok pojedinac u sebi ne shvati da je briga za okoliš i društvo vrijednost, on to ne može kvalitetno prenijeti na razinu funkcioniranja tvrtke i društva. S druge strane, brigu za okoliš i društvo možemo očekivati od drugih samo onda kad se i sami ponašamo u skladu sa svojim očekivanjima prema drugima. Zato se ponašajmo odgovorno i budimo primjer suradnicima, klijentima, dobavljačima i poslovnim partnerima.